onsdag 13 februari 2013

Nytt program, nya dojor

Har brottats med en lättare förkylning sen i fredags. Idag tänkte jag att jag skulle träna bort det sista. Vi får väl se om det funkar. Sanningen var att jag var sjukt sugen på att testa mina nya lyftardojor och mitt nya träningsprogram. Ett träningsprogram som jag knåpade ihop härom dan och som jag tänker hålla mig till framöver. Programmet är starkt influerat av Stronglifts 5x5-program. Har bytt ut ett par övningar och ändrat antal set o reps på nån övning. Två olika pass (Pass A och Pass B) som man växlar mellan tre gånger i veckan. Enkelt. Viktökning med 2,5 kg när antal set o reps klaras.

Eftersom jag inte är helt hundra ännu så blev det ett lätt pass idag. Ville även testa och se hur övningarna fungerar tillsammans.

Pass A

Knäböj 5x5
60 kg: 2 set med 5 reps
90 kg: 5 set med 5 reps

Bänkpress 5x5
60 kg: 10 reps
80 kg: 5 set med 5 reps

Chins 3x5
BW: 2 set med 5 reps
20 kg: 3 set med 5 reps

Passet tar mellan 45 min och en timme. Lagom. Pass B kommer att innehålla Knäböj 5x5, Dubbel KB Press 5x5 samt Marklyft 3x5.

Dojorna då. Ett par Adidas Power Perfect. Känns skitbra. Känns som att jag kan hålla mig mer upprätt och kommer djupare i knäböjen samt att det är mindre krävande för ländryggen.





4 kommentarer: