måndag 10 december 2012

Svingar och periodisk fasta

Kort effektivt svingpass på förmiddan idag. Kommer att fortsätta med lite maghjul och andra BW-övningar senare under dagen. fasen vad det märks att man precis kommit ur en förkylning. Ett jäkla flåsande på slutet blev det.

Svingar
40 kg: 10 reps OTM i 15 minuter (150 tot)

David de Liljeros skriver om periodisk fasta i sitt senaste inlägg. Måste säga att jag är väldigt nyfiken på detta. Det handlar om att fasta under och äta inom vissa tidsramar. Jag tänkte läsa in mig lite mer på ämnet och ev. ge det ett försök.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jo. det verkar ju som att det funkar för dom som kör med det så jag tror nog jag kommer ge det ett försök.

      Radera
  2. Gör det. Har inte hållit på lika länge som David utan jag startade i maj någon gång. Passar mig bra och då gillar jag ändå frukost :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok. jag vet att du har heltidsjobb och ungar och så. Och precis som jag så kör du en del kvällspass som kanske inte är klara innan 20.00. Hur sent käkar du? Kör du med nån form av kosttillskott efter sena pass eller käkar du riktig mat?

      Det händer ju även att man kör en del förmiddagspass nu när man är pappaledig. Innan ätfönstret. Proteinshake eller?

      Vad märker du för fördelar av det periodiska fastandet? Nån skillnad styrkemässigt? Blir man starkare?

      Radera
  3. Min relation till mat är passionerad. Gillar att äta god mat och det blir lätt också mycket mat. Frukost har jag alltid tyckt om också. Jag började med IF som ett test då jag såg att mina matvanor, mängd mat, inte matchade min träningsmängd numera. Hade svårt att inte lägga på mig oönskade kilon. Hade innan testat LCHF och gick ner i vikt. Resten av familjen körde inte LCHF vilket jag tyckte blev bökigt.

    Fina med IF är att det är så lätt eftersom man inte påverkar någon annan. LCHF eller liknande gör ju direkt att man äter andra saker än resten av familjen om de inte kör samma sak. Sen händer det att jag vid t.ex. hotellvistelse äter frukost men det är ju inte ofta det händer.

    Jag är kass på att äta optimerat för träningen. Tränar jag på fm så äter jag inte förrens det är lunchdags. Tränar jag sent på kvällen (vilket jag gör i 8 av 10 fall) blir det ingen mat förrens dagen efter, på sin höjd ett glas mjölk. De enda tillskott jag kör med är D-vitamin 10-20 000 IU/dag. BCAA har jag funderat på dock.

    Om man ser till hur dåligt (eller snarare lite) jag sover numera och hur jag inte tillför kroppen något efter träningen ska man kanske inte förvänta sig några större framsteg i träningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok. Tack för bra svar.

      Jag ska nog försöka klämma in nån proteinshake när jag kör på förmiddan eller kvällen.

      Radera