onsdag 5 juni 2013

Lätta vikter och 20 reps squat program

Egentligen skulle det vara mediumdag idag med 7or och ganska tung vikt (för mig), men jag har funderat lite på att teste 20 rep squat program. Ett program som sträcker sig över 6 veckor med 3 pass per vecka. Man kör ett arbetssätt på squaten på 20 reps varje pass och ökar 2,5 kg per pass. För att få rätt utgångsvikt så drar du av 45 kg från ditt 5RM. Meningen är alltså att man ska göra 20 reps på sin nuvarande 5RM-vikt. Låter jäkligt tufft. Jag beslöt mig för att känna lite på det och uppskattar min 5RM till 125 kg och startade därmed på 80 kg idag.

Pass A mkt lätt

Knäböj
60 kg: 5 reps
80 kg: 5 reps
80 kg: 20 reps
80 kg: 12 reps

Chins
BW: 15, 15, 15 reps (nästa gång är det dags att hänga på vikt)

Bänkpress
60 kg: 5 reps
80 kg: 6 set med 5 reps

Körde även lätt på bänken idag eftersom jag kände för det.

Dom 20 böjen mördade min ländrygg. Tycket jag hade bra teknik och var ganska upprätt och jobbade med benen men det var absolut jobbigast för ländryggen. Kändes inte så mycket i benen och det blev ganska blåsigt mot slutet. Det kändes lite fjuttigt att bara köra ett set så det blev några reps till. Jag kanske testar  några pass till, men om det känns likadant så skiter jag nog i det. Känns som en ganska stor risk att man gör något fel när man kör så många reps på en ganska teknisk övning. Att göra 20 reps på sitt nuvarande 5RM efter 6 veckor känns ju helt overkligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar