onsdag 28 mars 2012

Bänkpress och backlöpning

Bänkpress
60 kg: 10 reps
80 kg: 4 set med 10 reps

Löpning
5 varv uppför Kala höjden

Kanske ser ut som att jag har snöat in på bänkpress fullständigt men saken är den att efter jag blev pappa har jag fått skära ner på träningen en del. Inte så snyggt att komma hem efter jobbet och bege sig direkt ut i garaget för att köra ett pass. Istället tar jag till vara på de tillfällen som ges. Under arbetsdagen har vi två raster. En vid 9 och en vid 14. Ca 30 min långa. Perfekt att slinka ner till träningslokalen i källaren, om man inte är på tjänsteförrättning vill säga. Vad kan man då göra i 30 minuter utan att bli svett och behöva byta om, för det hinner man ju inte. Man kan hitta på en del, men om det ska ge nåt och man ska kunna lasta på lite vikter är bänkpress perfekt. Jag skulle jättegärna gå ner o snatcha varje rast men det kan man inte hålla på med så länge utan att bli genomsvett (inte jag i alla fall). Vi kör även en del greppträning med rolling thunder och annat. Pull ups funkar också bra, men eftersom vi inte har nån bra stång så blir det inte lika ofta. Därför blir det just bänkpress ganska ofta. Bänkpress är dock ingen dum övning alls. Det är många som klankar ner och säger att OH press is the shit men faktum är att jag känner mig starkare i både snatch och press med kb bla efter att ha kört en del bänkpress. Well well. Det om det. I kväll lär det bli Bisonkväll i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Håller med Henke! Sen är ju bänk kul oxå :-P

    SvaraRadera
  2. Håller med, bänkpress är både kul och en bra övning som komplement ibland! Det är en sak att ifrågasätta idogt och ensidigt bänkpressande, men det betyder ju inte att den är förkastlig. Det blir ofta väldigt svartvitt! Kör hårt, Henke!

    SvaraRadera