lördag 14 april 2012

Bison-1 omdöme

Ok. På allmän begäran tänkte jag försöka mig på ett omdöme om Bison-1. Bison-1 skapades av vitryssen Nikolai Sotsky 1992 och är ett träningsredskap för underarmarna primärt. Den har vunnit ett flertal priser och blivit hyllad (läs mer på www.bisonstrength.com).

Bison-1 är ganska enkel i sin konstruktion. I princip är det en metallcylinder med två handtag med kulled på vardera sidan.

bild.JPG

Handtagen går att vrida i alla leder oberoende av varandra, vilket gör den dynamiskt. Genom att spänna handtagen ökar man friktionen och man får ett högre motstånd. Enkelt! När man spänner åt handtagen trycks kulleden mot en typ av kork som gör att friktionen ökar. Nackdelen med detta är att det kan börja gnissla, vilket är ganska irriterande. Det är dock ganska lätt att åtgärda, har jag kommit på. Man skruvar helt enkelt isär den och ruggar upp ytan på korken med en kniv eller nåt liknande och sätter ihop den igen. Detta kan dock krävas vid varje pass. Om den gnisslar och man tycker att det är irriterande.

bild.JPG

Bison-1 levereras med reservkorkar, en träningsmanual och en tränings-DVD (på finska). Först beställde jag från bisonstrength.com eftersom jag inte visste att den gick att få tag på i Sverige. Efter 2 månader och en massa mailväxling fick jag tillbaka mina pengar och gjorde en ny beställning hos Extreme Power i Sverige vilket jag kan rekommendera. Den första jag fick var dock ett måndagsexemplar, men det var inga problem att byta och den nya fungerar utmärkt. Jag har för mig att jag gav 1150 kr inkl. frakt, så det är ju inte skitbilligt direkt.

bild.JPG


Är den då värd pengarna? Svårt att sätta ett värde på träning, men jag gillar att investera i träning och jag har sagt till mig själv att om jag tror att det kommer fungera så köper jag det. Fungerar det så är det värt det. Jag har en mängd träningsredskap för greppträning. Redskap jag gjort själv och redskap som jag beställt från bla Ironmind och David Horne. Jag måste dock säga att Bison-1 är ett av dom bästa jag provat. Underarmar och händer får sig en rejäl omgång under ett pass. Nu har jag ju inte använt den sådär hemskt länge men jag känner mig starkare och uthålligare i armar, handleder och händer. När jag tänker efter var händerna och underarmarna ovanligt fräsch efter senaste snatchtestet. Handtagens tredimensionella rörelsefrihet gör det möjligt att träna underarmarna i olika vinklar. Det kanske inte är ett redskap som pinpointar styrkor som crush grip och pinch grip, men det ger en over all träning som torde gynna de flesta typer av greppstyrkor. Den är robust, vilket iofs de flesta träningsgrejer är om man inte beställer på TV-shop. Man ställer lätt in tröghet för att få ut maximalt i olika vinklar. Tex lite lättare när man kör bakom ryggen. Den är väldigt smidig och lätt att plocka fram och riva av ett pass när som helst. Detta är något jag värdesätter väldigt högt eftersom jag kör nästan all greppträning på kvällen framför datorn eller TVn eller när man har nån lucka i planeringen. Man behöver inga vikter eller talk. Bara att köra igång.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att jag gillar Bison-1 och använder den dagligen. Trots priset, gnisslet och att det ser lite muppigt ut när man tränar rekommenderar jag Bison-1 om man vill förbättra sig greppstyrka och grepputhållighet. Nedan följer ett omdöme från Jedd på Diesel crew.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar